۱۳۸۹ آبان ۱۵, شنبه

VoIP چیست

نحوه برقراری ارتباط

با سیستم­های VoIP به یكی از سه روش زیر می­توان ارتباط تلفنی برقراركرد:

(ATA(gateway
ساده­ترین روش برقراری ارتباط VoIP با استفاده از ATA(Analog Telephone
Adaptor)ها كه gateway هم نامیده می­شوند، می­باشد. این ابزارها این
امكان را به شما می­دهند كه از تلفن­های آنالوگ استاندارد فعلی­تان
استفاده كنید(اگر هنوز از تلفن­های آنالوگ استفاده می­كنید). به آسانی
می­توانید handset استانداردتان را به ATA متصل كنید، سپس ATA را به
كامپیوتر یا ارتباط اینترنت­تان وصل كنید. با این كار قادر به برقراری
ارتباط VoIP خواهید بود. ATA سیگنال آنالوگ را از تلفن استاندارد شما
می­گیرد و آن را به سیگنال دیجیتال آماده برای انتقال در بستر اینترنت تبدیل
می­كند. همراه برخی ATAها یك نرم­افزار هست كه روی كامپیوتر load می­شود
و شما را قادر می­سازد كه آن را برای VoIP با دقت پیكربندی كنید
IP Phones
این handsetها كاملاً شبیه handsetهای استاندارد معمولی است. دارای یك
كانكتور RJ 45 Ethernet به جای كانكتورهای استاندارد RJ 11 هستند. این
تلفن­ها تمام نرم­افزارها و سخت­افزارهای لازم برای برقراری ارتباطات
VoIP را به صورت built-in دارند. مستقیمأ به روتر شما وصل می­شوند و یك
ورودی سریع و مقرون به صرفه به دنیای VoIP فراهم می­كنند.

كامپیوتر به كامپیوتر
این روش آسان­ترین روش استفاده از تكنولوژی VoIP است. شركت­های زیادی
هستند كه نرم­افزارهای مقرون­به­صرفه­ای ارائه می­دهند كه می­توانید برای
این نوع VoIP از آن­ها استفاده كنید. معمولاً تنها مبلغی كه باید پرداخت
كنید فقط هزینه ماهانه ISP است. تمام آن­چه كه نیاز دارید یك
میكروفون،بلندگو، یك كارت صدای مناسب و یك ارتباط اینترنت با سرعت مناسب
است.

شركت­های تلفنی بزرگ امروزه با استفاده از VoIP هزاران تماس تلفنی راه
دور را از طریق یك circuit switch به درون یك IP gateway مسیردهی می­
كنند. این داده­ها در طرف دیگر توسط یك gateway دریافت ­شده و سپس با یك
circuit switch محلی دیگر مسیردهی می­شود. هر روزه شركت­های بیش­تری
سیستم­های تلفنی VoIP را نصب می­كنند و تكنولوژی VoIP در حال رشد است.

مزایای VoIP

از­آن­جایی­كه با استفاده از VoIP شما از هر جایی كه به پهنای باند مناسب
دسترسی داشته باشید، می­توانید ارتباط برقرار كنید، كاربران می­توانند
هنگام مسافرت ATAها یا IP Phoneهایشان را همراه داشته باشند و به تمام
خدماتی كه تلفن خانگی­شان ارائه می­دهد دسترسی داشته باشند.

برخی افراد از یك softphone برای دسترسی به سرویس VoIPشان استفاده می­
كنند. یك softphone یك نرم­افزار ویژه است كه سرویس VoIP را به كامپیوتر
یا laptop شما load می­كند. این برنامه­ها این امكان را به شما می­دهد كه
از طریق laptopتان از هرجای دنیا كه به یك ارتباط با پهنای باند مناسب
دسترسی داشته باشید ارتباط تلفنی برقرار كنید.

اغلب شركت­های تلفنی سنتی هزینه سرویس­های اضافی را در صورت حساب شما
می­گنجانند. در حالی­كه اگر از سرویس­دهنده­های VoIP استفاده كنید، این
سرویس­ها استاندارد به حساب می­آید. سرویس­هایی مثل:

Caller ID
Call Waiting
Call Transfer
Repeat Dialing
Return Call
Three-way Dialing

بعضی از سرویس­دهندگان VoIP مزایای بیش­تری در مورد فیلتر كردن تماس­های
تلفنی ارائه می­دهند. این قابلیت­های اضافی به شما این امكان را می­دهد
كه در مورد چگونگی انتقال تماس­های تلفنی بر اساس اطلاعات Caller ID
تصمیم­گیری نمائید. این قابلیت­ها به شما امكان انجام كارهای زیر را می­دهد:

انتقال تماس تلفنی به یك شماره تلفن خاص (Forwarding)
ارسال مستقیم تماس به Voicemail
ارسال پیغام اشغال بودن مشترك به تماس گیرنده
امكان سرویس در دسترس نبودن مشترك
بسیاری از سرویس­های VoIP امكان بررسی Voicemail شما را از طریق اینترنت
و یا توسط فایل پیوست نامه الكترونیكی كه به كامپیوتر یا PDA شما ارسال
شده است را می­دهد. در هنگام تهیه سرویس VoIP از سیستم تلفن و سرویس
دهنده VoIP در مورد قابلیت­های آن­ها و هزینه خدمات سوال كنید.

برای مدیران شبكه، سیستم تلفن VoIP به این معنی است كه به جای دو شبكه
تنها با یك شبكه روبرو هستند. جابجایی سیستم VoIP نیز به آسانی صورت
می­گیرد. این بدین دلیل است كه اكثر سیستم­های تلفن مورد استفاده در شبكه
VoIP دارای رابط Web بوده و به راحتی توسط مدیر شبكه قابل مدیریت هستند.
پروسه MAC(Move, Add, Change به راحتی قابل انجام خواهد شد و لازم نیست
برای هر بار انجام MAC با سرویس­دهنده­تان تماس بگیرید. تمام این­ها به
معنای هزینه كم­تر برای سازمان شما می­باشد.

یكی دیگر از منافعی كه برای شركت­های دارای VoIP می­تواند وجود داشته
باشد این است كه شعب سازمان­ها می­توانند در سرتاسر دنیا پراكنده شده
باشند و نیازی به مجتمع بودن آن­ها نیست.

انتخاب یك سیستم تلفن VoIP

اگر شما تصمیم به پیاده­سازی سیستم VoIP در سازمان خود دارید، ابتدا مشخص
كنید كه كدام­یك از تجهیزات تلفنی فعلی­تان را می­توانید حفظ كنید. بدین
ترتیب می­توانید به میزان زیادی در هزینه­ها صرفه­جویی كنید. بسیاری از
سیستم­های تلفن دیجیتال با افزودن كم­ترین سخت­افزار و به­روزرسانی نرم­
افزار دارای قابلیت آدرس­دهی می­شوند.

علاوه بر این شما باید مطمئن باشید كه تمامی دستگاه­های مورد استفاده شما
مانند فكس، پردازشگر كارت اعتباری، سیستم­های امنیتی و ... می­توانند به
صورت یكپارچه به سیستم تلفن VoIP شما متصل شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر