۱۳۸۹ آبان ۱۸, سه‌شنبه

مروری بر تاریخچه، فعالیت‌ها و مدارك سازمان‌ BICSI

مدارك انجمن بیكسی
در ادامه به مدارك ارائه شده از سوی بیكسی نگاهی خواهیم داشت.
1- مدرك RCDDمعتبرترین مدرك بین‌المللی در زمینه طراحی سیستم‌های انتقال داده اعم از صوت، تصویر، داده و همچنین برق ولتاژ پایین RCD (سرنام Registered Communications Distribution Design) است كه كلیه موارد مربوط به طراحی ITS را شامل می‌شود.
واژه طراحی در این انجمن به ایجاد، طرح‌ریزی، یكپارچه سازی یا مدیریت پروژه‌ها در حوزه سیستم‌های انتقال اطلاعات گفته می‌شود.
برای اخذ این مدرك حداقل به دوسال تجربه عملی مرتبط در حوزه ITS (سرنام Information Transport System) نیاز است. افزون بر این، داشتن حداقل سه رضایت‌نامه از سازمان‌هایی كه قبلاً در آن با عنوان طراح فعالیت داشته‌اید و یك رزومه كاری از كلیه كارهای طراحی كه انجام داده‌اید، از ملزومات است.در ضمن پرداخت مبلغ 295 دلار برای اعضای انجمن یا 495 دلار برای افراد غیر عضو بابت گواهی‌نامه RCDD به اضافه صد دلار برای شركت در امتحان نیز لازم است.پس از فراهم كردن این مقدمات بیكسی زمانی را برای تأیید مدارك ارائه‌شده صرف می‌كند و در صورت احراز مدارك دریافت‌شده شخص می‌تواند تا حداقل یك‌سال بعد درجلسه امتحان شركت كند، برخلاف مداركی مانند مدارك شركت مایكروسافت و سیسكو كه تنها با پرداخت مبالغ مربوط به شركت در امتحان می‌توان به مراكز آزمون متصل شده و در امتحان شركت كرد. در حال حاضر، مرجع اصلی سؤالات این امتحان نسخه یازده كتاب راهنمای روش‌های توزیع مخابراتی یا TDMM بوده كه شامل سرفصل‌های زیر است:

Principles of transmission
Electromagnetic compatibility
Work areas
Horizontal distribution systems
Backbone distribution system
Telecommunications spaces
Firestopping
Grounding and bonding and Protection
Power Distribution
Telecommunications Administration
Data Network Design
Wireless
Customer
Owned Outside Plant

هر امتحان شامل 280 سؤال از كتاب TDMM بوده كه به صورت چهار گزینه‌ای با جواب‌های غلط یا درست یا كتبی است. استفاده از كتاب در امتحان ممنوع بوده و اگر شخصی بار اول قبول نشد، دوبار دیگر می‌تواند در طول یك‌سال در امتحان شركت كند.
زمان و محل امتحانات RCDD در سایت رسمی بیكسی به آدرس www.bicsi.org قابل دسترسی است. به دلیل تغییرات سریعی كه در فناوری‌های مربوط به این حوزه اتفاق می‌افتد، این مدرك سه سال اعتبار دارد و در طول این سه سال شخص دارنده مدرك باید حداقل 45 امتیاز فنی را تحت عنوان CEC (سرنام Continuing Education Credits) كسب كند كه از طریق شركت در كنفرانس‌های مختلف این انجمن در كلیه كشورها و همچنین شركت در دوره‌های آموزشی شركت‌های تولیدكننده تجهیزات ITS به‌دست می‌آید.
نكته جالب توجه این كه اعضای این انجمن نیز همانند پزشكان پس از اخذ مدرك و قبل از شروع كار ملزم هستند كه با منشور اخلاقی بیكسی آشنا شده و مواردی را كه به مقید بودن به وجدان كاری و پذیرش مسئولیت اعمال و تصمیم گیری‌ها و موارد دیگری مانند بی‌تفاوت نبودن نسبت به اشتباه‌های دیگران مربوط است، رعایت كنند.

پیش‌نیازهای ضروری، اما غیررسمی
بیكسی همواره برای طراحان و كسانی كه قصد دریافت مدرك RCDD را دارند آشنایی با مواردی مانند كابل و انتخاب مسیرهای بهینه، انواع داكت، رك‌ها، نقشه‌كشی ساختمان، برق، مخابرات، درخواست برای طرح پیشنهادی (RFP)، مستندسازی و موارد مربوط به آزمایش و ارزیابی كابل‌ها و شناخت كلیه استانداردها و تجهیزات Passive را پیشنهاد می‌كند.
دانستن این موارد برای فرد طراح ضروری است، ولیكن بیكسی برای اثبات صحت این موارد به طور مستقیم چیزی را طلب نمی‌كند، اما واقعیت این است كه بدون داشتن آگاهی و تجربه‌های لازم امكان اخذ مدرك در حد صفر است.
- مدارك Installer
از آنجا ‌كه كار نصب تجهیزات پسیو شبكه‌های مبتنی بر سیستم‌های انتقال اطلاعات می‌تواند بسیار سلیقه‌ای باشد، بنابراین انجمن بیكسی با معرفی برنامه‌ای مشترك برای نصاب‌های حرفه‌ای، سعی در استاندارد سازی و یك‌سو‌سازی روند كاری ایشان داشته است.نصاب‌ها با توجه به تجربه و دانش فنی خود می‌توانند، هر یك از مدارك سطح 1 و سطح 2 این انجمن را اخذ كنند.
اولین مدرك در زمینه نصب در حوزه ITS نصاب سطح 1 با عنوان رسمی 1ITS Installer است كه هم‌اكنون امتحان آن بر اساس نسخه چهارم كتاب راهنمای نصب سیستم های انتقال اطلاعات (سرنام Information Transport Systems Installation Manual ITSIM) برگزار می‌شود.
زمان این امتحان دو ساعت بوده و حاوی صد سؤال چهارگزینه‌ای یا صحیح و غلط یا چند انتخابی است. هزینه اخذ گواهی‌نامه 200 دلار و هزینه شركت در امتحان نیز 75 دلار است.حداقل یك‌سال پس از اخذ مدرك سطح 1 نصب، ‌شخص می‌تواند خود را برای شركت در امتحان سطح دو آماده كند. این امتحان براساس نسخه پنجم كتاب راهنمای روش‌های نصب سیستم‌های انتقال اطلاعات یا ITSIMM (سرنام Information Transport Systems Installation Methods Manual) برگزار می‌شود.زمان این امتحان دو ساعت بوده و حاوی صد سؤال چهار گزینه‌ای است. هزینه اخذ گواهی‌نامه و شركت در امتحان نیز همانند نصاب سطح 1 است.
معمولاً نصاب‌های حوزه ITS در دو گرایش كابل‌های مسی یا فیبر نوری تخصص پیدا می‌كنند.در ضمن، به خاطر پیشرفت‌‌های روزافزون فناوری اعتبار این مدرك نیز سه سال در نظر گرفته شده است افراد پس از اخذ مدارك نصاب سطح 1 و سطح 2 و كسب حداقل پنج سال تجربه كاری می‌توانند برای اخذ مدرك تكنیسین ITS اقدام كنند، كتاب مرجع این امتحان نیز همان كتاب ITSIMM است، اما تعداد سؤال‌ها در مقایسه با نصاب سطح 1 و 2 اندكی متفاوت است.

3- مدرك NTS Specialty
با یك تجربه دو ساله در زمینه طراحی شبكه و همچنین مطالعه كتاب راهنمای مرجع طراحی شبكه یا NDRM (سرنام‌ Network Design Reference Manual) می‌توان در این امتحان شركت كرد.
زمان این امتحان یك ساعت و نیم بوده و حاوی 115 سؤال چهار گزینه‌ای است. هزینه اخذ گواهی‌نامه برای اعضا 295 دلار و برای افراد غیرعضو 435 دلا‌ر، هزینه شركت در امتحان نیز برای اعضای رسمی 100 دلار و برای اشخاص غیر عضو 275 دلار است.
4- مدرك OSP Specialty
كسانی كه مدرك RCDD را اخذ كرده و حداقل دو سال تجربه عملی در محیط‌های كاری بزرگ یا بیرونی Outside Plant دارند می‌توانند كتاب OSPDRM (سرنام Outside Plant Design Reference Manual) را مطالعه كرده و برای اخذ این مدرك اقدام كنند.زمان امتحان دو ساعت بوده و حاوی 135 سؤال چهارگزینه‌ای است. شركت كنندگان این امتحان باید هزینه‌ای معادل امتحان NTS پرداخت كنند.

5- مدرك Wireless Design
افرادی كه مدرك RCDD را با دو سال سابقه فعالیت در زمینه طراحی وایرلس دارند می‌توانند برای اخذ مدرك WD Specialty اقدام كنند.
برای شركت در این امتحان آشنایی كامل با كتاب راهنمای مرجع طراحی وایرلس WRDM (سرنام Wireless Reference Design Manual) ضروری است.
زمان و تعداد سؤالات امتحان و همچنین هزینه‌های اخذ این مدرك نیز مشابه مدرك NTS یا OSP است.
واقعیت این است كه هزینه‌های مربوط به شركت در كلاس‌های آموزشی وامتحان‌ها و همچنین خرید كتاب‌های دوره‌های آموزشی انجمن بیكسی بسیار گران است، اما ارزش و اعتبار بین‌المللی این مدارك باعث می شود كه در كلیه كشورها كلیه كارهای اجرایی تنها به افرادی كه مدارك مرتبط را اخذ كرده‌اند،‌داده شود.از طرف دیگر، حقوق و دستمزد افراد مدرك‌دار با سایر افرادی كه هیچ مدركی اخذ نكرده‌اند، به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. ‌متأسفانه، به دلا‌یل مختلف تعداد اعضای این انجمن در ایران به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد.
در نهایت امید است روزی ارزش واقعی مدارك بیكسی برای تمامی فعالان حوزه سیستم‌های انتقال اطلاعات در كشور ما آشكار شده و كار به جایی بر‌سد كه در مناقصه‌های و پروژه‌های اجرایی بزرگ Passive ‌داشتن این مدارك امتیاز محسوب شده و كارها به معنای واقعی به كاردان سپرده شود!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر