۱۳۸۹ بهمن ۱۹, سه‌شنبه

معرفی پردازنده های OMAP 5: تغیير مفهوم پردازش در موبایل

تاکنون منتظر بودیم تا ببینیم که آیا بلاخره گجتی بر مبنای OMAP 4 عرضه خواهد شد یا نه. اما معلوم است که شرکت Texas Instruments منتظر به کار گرفتن این سری نبوده است و تاکنون روی طراحي و عرضه ی پلتفرم OMAP 5 برنامه ریزی می کرده است. پلتفرمی که می تواند خیلی چیز ها را عوض کند.  
وجود دو هسته از نوع Cortex A15 به عنوان CPU که هر کدام در فرکانس 2 گیگاهرتز کار می کنند؛ قابل ستایش است. Cortex A15 سریع ترین معماری شرکت ای.آر.ام می باشد که تاکنون معرفی شده است. بازدهی این هسته ها تقریبا 50 درصد از کرتکس A9 بیشتر است. (در کلاک برابر و شرایط مساوی). اما TI به این هم قانع نشده و دو هسته دیگر را هم از نوع Cortex M4 در این SoC قرار داده است که در عملیات سبک به کار گرفته شده و علاوه بر بازدهی مناسب؛ مصرف باتری بسیار کمتری دارند که این هم به طول عمر بیشتر باتری در دستگاه های مبتنی بر پلتفرم OMAP 5 منجر خواهد شد.
 
این پلتفرم می تواند از 4 عملیات همزمان برای دوربین ها پشتیبانی کند (برای مثال کنترل چهار دوربین مجزا( و همچنین قابلیت پخش 3D را به شما ارائه دهد. یک امکان فوق العاده دیگر وجود قابلیت تبدیل ویدئو های 2 بعدی به 3 بعدی؛ آن هم با کیفیت تمام HD است. قابلیت کنترل بیش از 8 گیگابایت رم هم در این پردازنده ها مهیا است.
 
نمونه این چیپ، تا نیمه دوم امسال در دست کارخانه های سازنده انواع گجت ها قرار خواد گرفت و نیمه دوم سال 2012 زمانی است که انتظار داریم دستگاه های مبتنی بر این پلتفرم وارد بازار شوند. TI این پلتفرم را (دگرگون کننده مفهوم موبایل) خوانده است و با مشخصاتی که از آن دیدیم؛ چنین چیزی اصلا بعید نیست. منتظر خبر ها و جزئیات بیشتر باشید... 

منبع : نارنجی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر