۱۳۸۹ بهمن ۱۸, دوشنبه

آیا رایانه و روبات ها حقیقت را به انسان می گویند؟

درحالی که فناوری روبات ها روز به روز پیشرفت می کند،این پرسش به وجود می اید که آیا رایانه و روبات ها حقیقت را به انسان می گویند؟ یا اینکه آنها در عین حال که یاد می گیرند که با انسان ها صادق باشند ، یاد بگیرند که همچون انسانها به هم دروغ بگویند؟
طرح این پرسش واکنش های محتلفی را به دنبال دارد و ااز این رو موجب شده است تا تحقیقات و مطالعات گسترده ای در این زمینه صورت گیرد.
البته این موضوع به سال ها قبل باز می گردد و در واقع دانشمندان سال هاست که به این مقوله امکان بروز انحرافات رفتاری در روبات ها و روی آوردن به بعد شخصیتی نظیر دروغگویی نگران هستند که در آینده وبا گسترش دامنه فعالیت روبات های کاملا خودکار، هرگونه رفتار برنامه ریزی نشده و در عین حال گمراه کننده از سوی آنها سر بزند.
به تازگی در یکی از آزمایشگاه های پیشرفته تحقیقاتی در سوئیس، آزمایش جالبی توجهی صورت گرفت. در این آزمایش نزدیک به یک هرزار روبات در حالی به کار گرفته شدند که به حسگر های نصب شده بر روی صورت و روبه جهت پایین مجهز بودند. آنها با هدف به دست آوردن غذا برای رقابتی هیجان انگیز آماده شده بودند! البته غذایی که برای به دست آوردن آن تلاش می کردند در حقیقت حلقه آبی رنگی بود که . . . .
بر روی کف سالن برگزاری آزمایش قرار گفته بود. همزمان و در گوشه ای دیگر از سالن حلقه تیره رنگی به عنوان سم قرار داشت. روبات هایی که در این آزمایش به کار گرفته شده بودند به ازای هر بار حضور در نزدیکی غذا و نه سم ، امتیاز در یافت می کردند.
سارا میتری و دایو فلورنو از دانشگاه لوزان سوئیس که هدایت این پروژه را در دست داشتند معتقد بودند که با استفاده از نتایج مطالعاتی از این دست می توان در خصوص ربات ها به نگرش تازه ای دست یافت. آنها برای دستیابی به این منظور امکان منحصر به فردی را در اختیار روبات ها قرار دادند که بر اساس آن آنها می توانستند با یکدیگر صحبت کنند.در این آزمایش هر ربات می تواند نوری آبی رنگ از خود تولید کند که ازسوی سایر روبات ها قابل دیدن است.البته ربات ها می توانند با استفاده از این نور به نوعی روبات های دیگر را پیدا کردن مکان دقیق غذا(حلقه آبی رنگ) دچار اختلال کنند.نکته حیرت انگیز این بود که با گذشت زمان ربات ها در قالب نوعی فرآیند تکاملی یاد می گرفتند تا در یافتن مکان دقیق حلقه آبی ،بکدیگر را فریب دهند!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر