۱۳۸۹ آذر ۱۰, چهارشنبه

Windows ReadyBoost


هارد دیسک ها به نوعی یكی از اصلی ترین گلوگاه های سیستم از لحاظ كارآیی به حساب می آیند چرا كه هارد دیسك ها شامل قطعات مكانیكی هستند و بطور قطع دارای سرعتی كمتر نسبت به RAM می باشند . افزایش رم در سیستم می تواند سبب افزایش سرعت و كارآیی كلی سیستم گردد .
ReadyBoost از همین نكته حساس بهره می گیرد . این تكنولوژی به شما اجازه می دهد تا هر نوع Flash Memory در هر اندازه ای حتی SD Cards را به عنوان Disk Cache استفاده كنید. همانطور كه می دانید كش مقدار حافظه ای است كه داده های با استفاده بالا یا اغلب/اخیرا استفاده شده را در حافظه سریع تری نگه داری می كند.
ReadyBoost كارآیی سیستم را با ذخیره كردن چنین داده هایی در حافظه های سریعتر بهبود می‌بخشد. در صورتیكه داده درخواست شده در Flash Memory وجود داشته باشد دیگر احتیاجی نیست تا داده از روی هارد دیسك فراخوانی شود كه همین امر كارآیی را افزایش می دهد. حتما می دانید كه دسترسی به Flash Memory بسیار سریعتر از دسترسی به هارد است .
امروزه پیدا كردن حافظه های Flash با حجم بالا و قیمت كم كار بسیار راحتی است . پس حتما راه منطقی و ارزانی برای افزایش كارآیی ویندوز ویستای شما خواهد بود .
فعال سازی و Configure كردن ReadyBoost هم كار بسیار راحتی است. وقتی كه Flalsh Memory خود را به پورت متصل می كنید ویستا از شما می پرسید كه ایا می خواهید ReadyBoost را روی آن فعال كنید یا خیر . ( شكل زیر ) البته اگر این صفحه را بستید می توانید از طریق My Computer و با كلیك راست كردن بر روی Flash drive و انتخاب Properties تب مربوط به ReadyBoost را انتخاب كنید .
TAB مربوطه در صفحه Properties :
Configuration آن نیز ساده است . كافی است Use This Device را بزنید و سپس تعیین كنید چه مقدار از فضای موجود برای ReadyBoost استفاده شود .
اشاره كنیم كه این تكنولوژی می تواند به سازندگان هارد دیسك این اجازه را بدهد تا دیسك های تركیبی بسازند . یعنی حافظه های Flash را مستقیما بر روی برد هارد دیسك قرار دهند تا بعنوان Disk Cache استفاده شود .در حال حاضر هارد دیسك هایی كه با عبارت Vista Optimized و یا ReadyDrive در بازار ارایه شده اند از همین ویژگی بهره می گیرند . ReadyDrive نامی است كه به ReadyBoost می دهند وقتی كه حافظه فلش همراه با هارد دیسك درایو بكار گرفته شود. این نوع هارد دیسك ها وقتی با ویستا همراه شوند نسبت به همنوعان خود كه از این تكنولوژی بهره نمی گیرند سریعتر خواهند بود .ReadyDrive توسط تمام نسخه‌های ویستا پشتیبانی می‌شود در حالیكه ReadyBoost غیر از نسخه Starter در سایر موارد پشتیبانی خواهد شد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر