۱۳۸۹ آذر ۱۵, دوشنبه

بازگرداندن رمز ایمیل

ممکن است به دلایل مختلف رمز پست الکترونیک یا همان ایمیل شما از دست رفته باشد! منظور این نوشتار، فراموشی رمز نیست؛ هرچند روشی که برای به دست آوردن رمز پیشنهاد می شود، همان روش بازیابی رمز است.اگر در اثر بی توجهی، رمز ایمیل شما به طریقی به دست دیگران افتاد (مثلا از طریق هک نمودن) و فردی رمز ایمیل شما را تغییر داد، راه بازگرداندن آن چیست؟ پیشنهاد من این است که در چنین مواقعی هم از امکان Forgot Password استفاده کنید!
بنابراین با این پیشنهاد، سوالاتی که موقع ایجاد ایمیل (Sign up) از طرف سرویس دهنده ایمیل، مطرح می شود مهم خواهد بود. اگر شما این سوالات را دقیق پر نکرده اید و یا آنها را فراموش نموده اید، پیشنهاد می کنم تا دیر نشده، با آی دی خودتان وارد شده و آنها را تصحیح کنید.
اهمیت ای میل دوم
هنگام Sign up، در اغلب سایت های سرویس دهنده ایمیل، مثل Yahoo ، Gmail یا Hotmail، سوالاتی از قبیل تاریخ تولد، کد پستی، کشور و یک سوال کوتاه و جواب کوتاه آن و نیز یک آدرس Email برای مواقع اضطراری از شما پرسیده می شود. جواب های این سوالات بسیار مهم هستند و لازم است آنها را همیشه به خاطر داشته باشید و یا آنها را جایی مطمئن یادداشت کنید، تا اگر کسی رمز شما را هک کرد، یا خودتان رمزتان را فراموش کردید، بتوانید از طریق آنها رمز خودتان را پس بگیرید و البته بعد رمز جدید باید بگذارید.
در مرحله اول بسیاری از سرویس دهنده ها بدین صورت عمل می کنند که اگر ایمیل دومی تعیین کرده باشید رمزتان به آن ایمیل ارسال می شود. بنابراین، این ایمیل دوم مهم بوده و توصیه می کنم که اگر تاکنون ایمیل دومی معرفی نکرده اید اقدام به معرفی آن بکنید (بهتر است این امیل دوم، متعلق به همان سرویس دهنده نباشد!)
مراحل بازیابی
به هر حال برای انجام عمل بازیابی رمزتان، در صفحه Login مربوط به سرویس دهنده Email (مثل Yahoo) روی گزینه Forgot Password (یا کلماتی مشابه آن که برای مواقع فراموشی رمز نوشته شده) کلیک کنید. بدین ترتیب صفحه ایی که ذکر آن گذشت ظاهر خواهد شد که در آن صفحه، همان اطلاعات کلیدی که قبلا موقع ایجاد ایمیل وارد کرده اید، سوال شده است.
اگر این اطلاعات را به خاطر داشته باشید، جای امید باقی است! بعد از وارد کردن این اطلاعات، سایت سرویس دهنده ایمیل، درست بودن اطلاعات را بررسی می کند و در صورت درست بودن آنها، شما به مرحله بعدی هدایت می شوید. در این مرحله که به منظور ایجاد امنیت بیشتر ایجاد شده است، از شما سوال کوتاه را می پرسد و شما باید به آن پاسخ صحیح بدهید. دقت کنید که این پرسش و پاسخ را خودتان به هنگام Sign up تعیین کرده اید و باید آن را به خاطر داشته باشید. (سوالاتی از قبیل: فیلم مورد علاقه شما یا نام دبستانی که درس خوانده اید یا نام اولین معلم یا نام تیم مورد علاقه شما و...) که شما باید در اینجا دقیقا همان پاسخی را بدهید که قبلا و در هنگام راه اندازی پست الکترونیکی خود داده بودید. بعد از وارد کردن پاسخ کوتاه در صورت درست بودن آن، شما قادر خواهید بود، ایمیل و رمز خود را مجددا تصاحب کرده و رمزتان را تغییر دهید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر